کد خبر 381516
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲

مجله دیپلمات در گزارشی از خلفِ وعده آمریکا در اعطای 'پناهندگی خارج از نوبت' به مترجمانی خبر داد که در سال های اخیر با ارتش ایالات متحده همکاری کرده بودند.

به گزارش مشرق، دیپلمات نوشت: آمریکا اعلام کرده بود به مترجمانی که در دوران حضور ناتو برای نیروهای ارتش آمریکا کار کرده اند، روادید ویژه مهاجرت (SIV) صادر خواهد کرد. تخمین زده می شود که حدود 50 هزار نفر در عراق و افغانستان طی یک دهه گذشته برای ارتش آمریکا کار مترجمی کرده اند. این کار، به ویژه در افغانستان، برای مترجمان گران تمام می شود؛ چراکه طالبان و گروه های دیگر، مترجمان یادشده را به 'خیانت' متهم می کنند و زندگی این افراد و خانواده هایشان در معرض تهدید جدی قرار می گیرد.

نظام 'روادید ویژه مهاجرت' در اصل برای این شکل گرفت که این مترجمان بتوانند به آمریکا مهاجرت کنند، اما اکنون گزارش ها حاکی است که این نظام به آنچه وعده داده بود، عمل نمی کند.

دریافت روادید ویژه برای مترجمان، نیازمند گذر از فرآیندی بسیار پرهزینه و زمانبَر است؛ مترجمان نخست باید تقاضانامه ای رسمی خطاب به دفتر مهاجرت وزارت امنیت داخلی آمریکا بنویسند. سند معتبر ولادت همراه با ترجمه رسمی، سند همکاری با ارتش آمریکا، سند عدم سوء پیشینه و یک ضمانت نامه باید به پیوست این تقاضای رسمی ارسال شود.

اگر این گام با موفقیت سپری شود، مترجم باید وارد گام دوم، یعنی 'تقاضای روادید' شود. مرحله تقاضای روادید، شامل بسیاری از روندهای طی شده در گام نخست، به علاوه ارایه اطلاعاتی کامل تر درباره اعضای خانواده خواهد بود. این در حالی است که کل فرآیند دریافت روادید، معمولا چندین سال به طول می انجامد.

یکی از مراحل دریافت روادید، مراجعه به مراکز تاییدشده درمانی و دریافت گواهی سلامت است که حدود 500 دلار برای هر خانواده هزینه ایجاد می کند. و تازه اگر اجازه دریافت روادید صادر شود، مترجم باید برای مصاحبه شفاهی به سفارت آمریکا برود.

آمریکا اعلام کرده است که برای حل مشکل، روادیدهای موقتی صادر می کند که مترجمان بتوانند در زمان بررسی بهداشتی، به آمریکا بروند. نکته جالب اینجاست که تایید یا رد سلامت افراد، روندی کوتاه و گاه چندروزه است؛ بدین ترتیب روادید موقت آمریکا تنها چند روز اعتبار خواهد داشت!!

دیپلمات سپس با برشمردن افزایش صدور روادید مترجمان در سال های اخیر نوشت: با وجود افزایش چشمگیر پذیرش، در سال 2014 تنها سه هزار و 411 نفر توانستند به گام سوم مهاجرت برسند و این در حالی است که گفته می شود تنها در ماه ژوئیه این سال، حدود شش هزار نفر در یکی از مراحل مهاجرتی بوده اند.

قرار بود نظام 'روادید ویژه مهاجرت' با آغاز سال جدید میلادی پایان یابد، اما کنگره آمریکا آن را به مدت دو سال تمدید کرد. با این حال، با توجه به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و روند زمانبَر صدور روادید، سرنوشت همکاران سابق آمریکا و خانواده هایشان به صورت جدی در معرض خطر خواهد بود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس